czwartek, 30 października 2008

Najważniejszy pierwszy klient na aukcji - "cicha rekomendacja"


Kiedy jestem w supermarkecie i stoję przed jakąś półką, zastanawiając się który wybrać produkt, bardzo często sugeruję się decyzją innych klientek. Gdy widzę, że coś oglądają, a potem wkładają to do koszyka, to i ja przyjrzę się tej rzeczy i prawdopodobnie ją zakupię.

Zauważyłam także, że po tym jak sama coś trzymam w ręce, co chwilę później wyląduje w moim koszyku, i stoi obok mnie inna niezdecydowana klientka, również ona zaczyna oglądać dany produkt z większym zainteresowaniem niż gdyby mnie wcześniej nie obserwowała. Nazwałabym tę zależność „cichą rekomendacją”.

Tę „cichą rekomendację” można również zauważyć na Allegro. Pierwszy klient na aukcji wielokrotnie zwiększa prawdopodobieństwo późniejszej sprzedaży. Bardzo często, gdy mam do wyboru kilka takich samych aukcji u różnych użytkowników, to dokonam zakupu na tej, na której jest najwięcej kupujących. Warunki mogą być identyczne, statusy sprzedawców również, opisy bardzo podobne – nie ma to znaczenia.

Allegrowicze, którzy są potencjalnie zainteresowani przedmiotem aukcji o wiele łatwiej podejmą decyzję o zakupie, gdy dostaną potwierdzenie, że warto go kupić. Takim potwierdzeniem jest fakt, że ktoś już wcześniej skorzystał z „Kup teraz” na danej aukcji.

Niektórzy sprzedawcy, którzy zdają sobie z tej zależności sprawę przekupują czasem pierwszego klienta (albo pierwszych trzech), pisząc w treści aukcji np. „Dla pierwszych trzech kupujących wysyłka gratis!”, albo „Spiesz się! Pierwszy kupujący zapłaci 30% taniej, drugi 20% taniej, a trzeci 10% taniej!

Wydaje mi się, że najbardziej opłaca się tak robić w aukcjach wyróżnianych i długich (14 dniowych) z kilku powodów:

- im dłużej trwa aukcja tym większa szansa na pojawienie się pierwszego klienta

- dociera do większej ilości Allegrowiczów (cały czas jest na górze kategorii)

- zaoferowane zniżki mają największe szanse na to, aby się zwróciły, gdy tylko pojawi się czwarty klient

Zamierzam przeprowadzić taki test na jednej z moich aukcji. O wynikach poinformuję Was wkrótce :)

Brak komentarzy: