środa, 11 lutego 2009

Kontrowersyjne komentarze i interwencje Allegro


Komentarze zostawiane przez kupujących i sprzedających po transakcji są traktowane na Allegro coraz poważniej. Słyszałam jakiś czas temu o procesie, który wytoczyła pewna sprzedawczyni kosmetyków innemu użytkownikowi, za oszczerczy, negatywny komentarz, który niesłusznie wystawił.
I wygrała :)

Niedawno Allegro ogłosiło, że 17 lutego rozpocznie większą ingerencję w wystawiane komentarze. Oto jak będzie brzmiał regulamin:

11.QXL nie ingeruje w treści komentarzy i odpowiedzi. QXL usuwa albo edytuje komentarz lub odpowiedź, jeżeli taki nakaz wynika z orzeczenia sądu. QXL może, według własnej decyzji, zablokować możliwość wystawienia, usunąć albo edytować komentarz lub odpowiedź w szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy: (…)

a. komentarz lub odpowiedź naruszają zasady określone w art. 11.4.,

11.4. Komentarze i odpowiedzi powinny być zredagowane w czytelny sposób i nie mogą zawierać:
a. wulgaryzmów, treści obscenicznych, pornograficznych lub nawołujących do szerzenia nienawiści, rasizmu, ksenofobii oraz konfliktów między narodami,
b. danych kontaktowych podmiotów innych niż wystawiający komentarz czy odpowiedź Użytkownik, w tym w szczególności imienia i nazwiska, nazwy (loginu), miejsca zamieszkania, numeru telefonu lub adresu e-mail,
c. adresów stron internetowych,
d. treści o charakterze reklamowym.

b.
komentarz został omyłkowo wystawiony niewłaściwemu Użytkownikowi lub do niewłaściwej transakcji, jeśli identyczny został już wystawiony właściwemu Użytkownikowi, a treść jednoznacznie wskazuje na pomyłkę,
c.treść komentarza jednoznacznie wskazuje na pomyłkę co do typu komentarza (pozytywny, negatywny, neutralny),

NOWOŚĆ:

(...)
d. komentarz został wystawiony przez Użytkownika, który działał z intencją zaszkodzenia drugiemu Użytkownikowi lub uczestniczył w Aukcji wyłącznie w celu wystawienia komentarza,

Cieszę się, że coś się dzieje w sprawie niesłusznie wystawianych komentarzy, z przykrością jednak zauważam brak próby pomocy sprzedawcom, którzy nadal boją się wystawiać negatywy klientom niewywiązującym się z transakcji.

Zdarzają się sytuacje, w których zanika słuch po Allegrowiczu od razu po tym jak wygra przedmiot – w żaden sposób się nie kontaktuje, nie odpowiada na e-maile, nie odbiera telefonów i ma się wrażenie jakby przepadł. Jeśli miało to miejsce na aukcji z „Kup teraz”, to jeszcze nie ma takiej tragedii – pozostałe przedmioty nadal są wystawione. Jeśli jednak była to długotrwała licytacja, którą wygrał – to boli bardziej.

Czy takie lekceważenie sprzedawcy zasługuje na inny komentarz niż negatywny? NIE. Czy sprzedawcy go wystawiają? Jeśli nie chcą otrzymać takowego w rewanżu... - nie. Bo gdy to zrobią, dany Allegrowicz się nagle cudownie odnajdzie i w akcie zemsty wystawi odpowiednią opinię. Na szczęście sprzedawca może odzyskać prowizję od sprzedaży – jest to jakieś pocieszenie, ale straconego czasu oraz kosztów wystawienia aukcji niestety nie odzyska. Zawsze pozostaje więc niesmak. Powyżej przytoczona sytuacja wygranej procesu sądowego powinna być jednak zarówno pocieszeniem dla sprzedawców jak i ostrzeżeniem dla nieuczciwych Allegrowiczów.

2 komentarze:

ktos_malo_waznty pisze...

mam takich osob troche cow ostatnim akapicie.
ja wystawie.. i co mi z tego :( ja wystawie od mi odda...
i po pewnym czasie SuperSprzedawca przepada...
powinno byc takie cos ze sprzedawca moze wysatwic negatywa po zwrocie proziji bez molziowsci wystawienia przez niedoszłego kupujacego.

walzur pisze...

właśnie wysłałem do Allegro prośbę o o usunięcie lub zmianę typu komentarza na podstawie art. 11.5 pkt d. ;)
Zobaczymy jak to działa w praktyce :)