piątek, 28 listopada 2008

Krótki czy długi opis aukcji?

Na SGA miałam okazję uczestniczyć w wykładzie dr Macieja Dutko pt. „Opis oferty – klucz do skutecznej sprzedaży” W swoim wystąpieniu poruszył on wiele ciekawych kwestii, jedna z których zwróciła moją szczególną uwagę. Otóż zasugerował on, żeby opis sprzedawanych przez nas przedmiotów był zwięzły i w miarę krótki. Przeanalizowałam kiedy ta porada się sprawdza, przyjmując rolę zarówno sprzedawcy jak i klienta.

Chcąc przetestować jego sugestię wystawiłam testowo dwie aukcje tej samej książki. Jedna z nich miała obszerny opis publikacji, zawierała opinie, spis treści i ilustracje. Druga z nich była zwięzła i konkretna. Okazało się, że większym zainteresowaniem cieszyła się aukcja pierwsza, co utwierdziło mnie w przekonaniu, że w przypadku sprzedaży KSIĄŻEK dłuższy opis jest skuteczniejszy.

Niedawno szukałam prezentu dla bliskiej mi osoby na Allegro. Tym przedmiotem był dyktafon cyfrowy i naprawdę miałam w czym wybierać. Aukcji w kategorii Allegro › RTV i AGD › Sprzęt audio przenośny › Dyktafony jest 237, z czego prawie jedna strona wyróżnionych.

Przeglądnęłam pierwszą wyróżnioną aukcję, potem kolejną i kolejną ... i po pewnym czasie zaczęłam się męczyć. Większość aukcji zawierała duże, kolorowe i niewygodne dla oka czcionki, odwracające uwagę od interesujących mnie treści, np. Ilość godzin nagrywania, wielkość wbudowanej pamięci itp. Szybko zorientowałam się na czym mi zależy i następnie w wyszukiwarce wpisałam już tylko 256 MB, każąc jej wyszukać tylko takie aukcje.

W przypadku sprzętu RTV i AGD po raz kolejny zauważam taką zależność: jeśli ktoś trafi na naszą aukcję, która będzie kolejną aukcją ze zbyt długi opisem, lub takim, który akcentuje nie te informacje, które go interesują, szybko z niej ucieknie.

Natomiast jeśli nasza aukcja będzie konkretna, krótka oraz łatwo na niej znajdzie to, czego szuka, istnieje duża szansa, że na niej zostanie i postanowi kupić przedmiot. Na aukcji najpierw powinny się znaleźć informacje najbardziej interesujące KLIENTA- wygląd (zdjęcie) opis techniczny, gwarancja itp. A dopiero potem kwestie związane z wysyłką, bezpieczeństwem, tym ile mamy komentarzy itp.

Podczas podejmowania decyzji dotyczącej tego, czy stworzymy długi lub krótki opis aukcji trzeba sprawdzić poniższe elementy:

1. Czy konkurencja ma długi czy krótki opis aukcji? Czy używa dużych, kolorowych czcionek, które męczą oko? Jeśli tak – przygotować dokładną odwrotność :)

2. Co sam chciałbym wiedzieć przed kupnem przedmiotu, który sprzedaję? Czy interesuje mnie szczegółowy opis techniczny, czy najważniejsze jego elementy? (zapytać znajomych, którzy mogą być nim zainteresowani)

W razie wątpliwości zawsze możesz wystawić dwie alternatywne aukcje tego samego przedmiotu – jedną z długim, jedną z krótkim opisem i samemu sprawdzić, która cieszy się lepszym zainteresowaniem. Na tym polega klucz sprzedaży na Allegro - gdy nasze produkty się nie sprzedają, wprowadzamy zmianę, wystawiamy ponownie i czekamy na wyniki. Wszelkie testy doprowadzą w końcu do tego, że będziemy wiedzieć na czym zależy klientom, co poprawi naszą skuteczność i samozadowolenie :) Tak więc nie poddawać się - testować!

Brak komentarzy: