piątek, 9 stycznia 2009

Allegro kontra własny sklep internetowy


Zastanawiam się, czy ktoś z moich Czytelników posiada zarówno sklep internetowy jak i sprzedaje na Allegro. Jeśli tak, przekażcie nam proszę swoje doświadczenia na temat różnic między tymi dwoma sposobami sprzedaży. Na korzyść której formy się przechylają?

ALLEGRO

Zalety sprzedaży na Allegro:

1. Szybki i tani początek - można zacząć od jednego produktu.

2. Wszystkim można się zająć samemu - robić zdjęcia produktu, przygotowywać aukcje, wysyłać towar.

3. Zaufanie budowane jest przez system komentarzy oraz przez Program Ochrony Kupujących. Wystarczy, że dobrze wywiązujesz się z transakcji.

4. Marka Allegro jest bardzo znana i rozpoznawalna. Allegro bardzo skutecznie się reklamuje - trafiasz ze swoim produktem w najprawdopodobniej najczęściej odwiedzalny sklep internetowy w polskim internecie.

5. Dodatkowe korzyści - puntky Payback - gdy wystawia się wiele aukcji, to warto mieć włączoną opcję "Płatności Allegro". Dzięki tej funkcji co miesiąc nalicza się spora liczba punktów Payback, które można wymieniać na ciekawe nagrody. Również Twoi klienci otrzymują te punkty, gdy zapłacą poprzez "Płatności Allegro".

6. Bardzo dobra obsługa klientów i sprzedawców przez pracowników Allegro.


Wady sprzedaży na Allegro:

1. Wysokie prowizje dla Allegro - zarówno za wystawianie przedmiotów jak i za ich sprzedaż.

2. Trudności z dotarciem do klienta - coraz więcej sprzedających oraz wystawianych aukcji, zarówno na stronie głównej jak i na stronach kategorii.

3. Trudności z promocją własnej marki- gdy ktoś kupi u Ciebie produkt, to będzie myślał, że kupił go "Na Allegro", a nie u konkretnej firmy czy sprzedawcy. Istnieje duża szansa, że zapomni jego nazwę. Nie możesz też umieszczać linków prowadzących np. do Twojego sklepu internetowego ani na aukcjach ani na stronie "O mnie".

4. Utrudnienia techniczne

a) niedoskonały system wybierania rodzaju płatności oraz podawania adresu wysyłki - wiele informacji trzeba ustalać bezpośrednio z klientem (np. inny adres wysyłki) Czasem wymienić kilka wiadomości, zanim można wysłać towar. Jest to szczególnie kłopotliwe przy dużej ilosći sprzedawanych przedmiotów.

b) oferty trzeba tworzyć w specyficzny sposób - nie można wstawiać np. filmików czy nagrań dźwiękowych do treści aukcji ani na stronę „O mnie”

c) niedoskonały system komentarzy - strach wystawiać komentarze negatywne klientom, którzy nie sfinalizowali transakcji (np. w ogóle się nie skontaktowali i nie zapłacili za towar) ponieważ mogą zrewanżować się tym samym, pomimo braku jakiejkolwiek winy z naszej strony. Zbyt łatwo w ten sposób można zepsuć Twoje dobre imię.

WŁASNY SKLEP INTERNETOWY

Plusy prowadzenia własnego sklepu internetowego:

1. Gdy wystawiasz produkt w sklepie internetowym, on tam po prostu jest tak długo jak chcesz. Ty o tym decydujesz. W przeciwieństwie do tego jak jest na Allegro, nie płacisz za to, że jest dostępny w Internecie.

2. Masz możliwość utrzymywania kontaktu z klientami - np. poprzez wysyłanie newsletterów. Dzięki temu masz większe szanse na uniknięcie "jednorazowej" sprzedaży.

3. Masz możliwość rozwoju na szeroką skalę.

4. Masz możliwość tworzenia ciekawych ofert swoich produktów - możesz korzystać z wielu ciekawych multimediów np. filmików video lub nagrań audio. Możesz tworzyć strony we flashu.

5. Możesz stosować różne formy promocji m.in. Program partnerski, dodawać wszelkie gratisy lub stosować obniżki cenowe

Minusy sklepu internetowego:

1. Spore wyzwanie - musisz posiadać lub nabyć chociażby podstawową wiedzę na temat sprawnego działania i prowadzenia sklepu internetowego - marketingu, pozycjonowania, copywritingu itp.

2. Dość trudny początek - inwestycja w system, grafikę, obsługiwanie płatności, system do wysyłania mailingów, program partnerski itp. Zanim sklep ruszy na dobre mija stosunkowo dużo czasu.

3. Raczej ciężko jest zacząć od jednego produktu – może to wzbudzić podejrzenia, że nie jest to „prawdziwy” sklep internetowy

4. Utrudnione budowanie zaufania klienta - wielu internautów nadal boi się dokonywać zakupów w sklepach internetowych.

To tyle jeśli chodzi o moje przemyślenia na ten temat. Z niecierpliwością czekam na Wasze opinie i doświadczenia w komentarzach do tego posta :)

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Bardzo dobre porownanie obu systemów sprzedaży.
Oprocz wad i zalet kazdego z osobna, mozna jeszcze dodac zalete funkcjonowania obu systemów jednocześnie. Sprzedaż na allegro napędza sprzedaż w sklepie internetowym i odwrotnie.
Ma to rozwiązanie pare ciekawych zalet jak i wad.
pozdrawiam Tomek